Köpvillkor

Bolagsfakta 

Lovegreenlife.se webbshop drivs av Love Green Chic AB (org. nummer 559064-2574). Besöksadress: Green Innovation Park, Ulls väg 29A, 756 51 UPPSALA. Kundservice e-post  love@lovegreenlife.se och telefon 08 105 393.

Allmänt

För att handla hos oss på lovegreenlife.se måste du ha fyllt 18 år. För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen.

För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.

Vi följer Personuppgiftslagen (PUL). När du, som är privatperson anger dina uppgifter, godkänner du också att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina uppgifter enligt PUL, och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.

Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.

Betalning

Priser anges i svenska kronor inklusive svensk moms.

Vi innehar SSL-certificat och erbjuder dig säkra betalningar.

Vi använder Klarna Checkout tjänsten. Som privatperson kan du välja mellan Swish och Klarnas betalningsalternativ kortbetalning, direktbetalning via internetbank, Klarna faktura och Klarna delbetalning.  När du väljer en av  Klarnas betalningmetod godkänner du samtidigt Klarnas betalningsvillkor.  Du kan läsa villkoren här

Som återförsäljare har du rätt till Love Green Chic AB faktura med 15 dagars betalningstid. 

Leverans

Vi säljer inte produkter som vi inte har i lager men avvikelser kan förekomma och vi förbehåller oss rätten att stryka ej levererbara varor från din order med prisavdrag för densamma.

Önskar du beställa annan, likvärd vara, är detta att betrakta som en ny order. Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med leveransen, är detta möjligt att göra fram till dess att varan effektuerats, dvs faktura eller frakthandling har skapats. Delleveranser sker endast på din begäran och medför ytterligare fraktkostnad för dig.

När du gör din beställning framgår det i kassan vilket leveranssätt, som gäller. Utöver priset kan tillkomma kostnader för frakt. Dessa finns i så fall angivna i webbutikens kassa.

Normalt tillkommer inga ytterligare avgifter, men om så är fallet ska det klart framgå under beställningsprocessen (till ex tullavgifter Åland). Det är ditt ansvar att se till att adressen och andra kontaktuppgifter (telefon, e-postadress), som du angett vid beställningstillfället, är korrekta. För tillfället levererar vi endast till Sverige, Finland och Åland.

Vi har olika fraktsätt och avgifter beroende beställningens art och storlek samt om du är en privatkund eller en återförsäljare. Leverans kommer att ske inom 1-3 vardagar såvida det inte framgår vid beställningen att leveranstiden är längre (beställningsvaror till våra återförsäljare)

Privatperson :

Som Privatperson får du en fraktfri leverans om du handlar för 490kr eller mer. För beställningar under 490kr tillkommer en fraktavgift på 49 kr. Vi skickar varorna med PostNord (1:a klass varubrev) eller med DHL (ServicePoint paket) beroende på beställningens art och storlek.

Du får ett leveransmail eller sms när paketet har skickats från vårt lager och kan följa leveransen med försändningsnummer eller via medföljande länk i sms/mailet. Paketet levereras direkt i din postlåda (Varubrev) eller till närmaste PostNord/DHL utlämningsställe från din adress beroende på beställningens art och storlek.   

 Återförsäljare :

Som återförsäljare får du fraktfri leverans om du handlar för minst 3500 kr exkl moms. För beställningar under 3500 kr exkl moms tillkommer en fraktavgift på 150 kr. Vi skickar varorna med DHL (DHL företagspaket). Du får ett leveransmail eller sms när paketet har skickats från vårt lager och kan följa leveransen med försändningsnummer eller via medföljande länk i sms/mailet.

OBS Ett leveranstillfälle ! Produkterna levereras till angiven adress. Är du/ni inte på plats eller inte kan ta emot paket, kommer det att lämnas in på närmaste DHL utlämtningsställe för dig/er att hämta ut.  

Oavhämtad försändelse

Det är ditt ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid som står angivet på avin. Om du inte kan ta emot paketet vid leverans, eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss, och vi kan då komma att debitera dig en skälig summa för frakt- och administrativa kostnader. Betalas inte denna kostnad, lämnas kravet till inkasso.

 Övergiven kundvagn

Om du har lagt varor i kundvagnen utan att fullfölja köpet, e-postar vi en kom-ihåg-lista till dig över de produkter som du lagt i kundvagnen, förutsatt att du:

  • prenumererar på vårt nyhetsbrev,
  • eller är registrerad kund hos oss,
  • eller har angett din e-postadress hos oss på annat vis.

Detta är en extra kundservice för att göra ditt köp hos oss så smidigt och enkelt som möjligt. Du kan när som helst återskapa kundvagnen med alla varorna i eller låta bli. Du behöver således inte agera om du ej önskar fullfölja köpet.

Pris och tillgänglighet på produkterna baseras på tidpunkten då du la produkterna i kundvagnen. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna något i samband med olika kampanjer med utlöpsdatum. Produkterna kan också ha sålts slut.

 Ångerrätt

Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Du har dock inte ångerrätt för en vara som inte lämpligen kan återlämnas pga. hälso- eller hygienskäl om förseglingen har brutits, parfym och liknande som öppnats.

Du får kontrollera en vara på samma sätt som i en fysisk butik men om varan har använts eller hanterats oförsiktigt, så att den inte längre kan säljas som ny, blir du skyldig att ersätta webbutiken för varans värdeminskning.

För att kunna fastställa en varas egenskaper eller funktion måste du i vissa fall bryta förpackningen, som i så fall ska öppnas så varsamt som möjligt och återsändas tillsammans med varan. Observera att du inte kan ångra köpet av en vara med bruten försegling.

Observera också att det enligt lag är du som ska betala för returfraktkostnaderna.

Ångerfristen börjar löpa den dag du mottagit varan. Om du beställt flera varor eller varan du beställt består av flera delar, börjar ångerfristen löpa när du mottagit sista varan respektive den sista delen av varan. Om du ångrar köpet måste varan återlämnas oanvänd, i oskadat skick och med obruten förpackning/försegling i kompletta originalförpackningar med samtliga tillbehör samt alla eventuella produkter du har fått på köpet med produkten.

Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”. Du kommer utan dröjsmål att få en bekräftelse på att vi mottagit ditt meddelande, varefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan.

Efter mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman utom fraktkostnader att återbetalas till dig inom 7 dagar och på samma sätt som vi erhållit den.

Konsumentverkets blankett för utövande av ångerrätt.

Reklamationer och återköp i vissa fall.

Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast till oss. Reklamationstiden är som mest 3 år beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse.

Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tog emot varan.

Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.

Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”.

Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan.

Kompatibilitetsproblem förekommer ofta mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader.

Tryckfel m.m.

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.

Force Majeure

Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

Tvist

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.